|
Încă din cele mai vechi timpuri, ciocolata a fost folosită ca un remediu medical şi este propusă în medicina zilelor noastre pentru prevenirea numeroaselor boli cronice. Consumul de ciocolata a fost deseori presupus că reduce riscul bolilor cardiovasculare datorită nivelului înalt de acid stearic si flavonoizi, antioxidanţi din ciocolată. Există numeroase dezbateri cu privire la adevaratele beneficii pe termen lung ale efectelor cardiovasculare produse de ciocolată.
Bolile cardiovasculare (CVD) reprezintă o cauză a mortalităţii în întreaga lume, cauzând peste 16, 7 milioane de morţi în 2004. Studiile sugerează că bolile cardiovasculare pot fi prevenite prin modificarea stilului de viata: practicarea exerciţiilor fizice, nutriţie adecvată.
În dietă, fructele, legumele, ceaiul, vinul şi ciocolata sunt sursele de antioxidanţi cărora li s-a demonstrat efectul protectiv împotriva CVD. O altă clasă de antioxidanţi, flavonoizii, întalniti în mod obişnuit în asemenea alimente, a atras un mare interes în posibilitatea de a scădea riscul apariţiei CVD. Deoarece produsele din cacao au o capacitate mare antioxidantă şi conţin o cantitate mai mare de flavonoizi decât ceaiurile şi vinurile roşii, este important să se exploreze potenţialul efect al ciocolatei.
În timp ce a fost deseori criticată pentru conţinutul ei gras, în special sub forma lanţului lung al acidului stearic, ciocolata a fost, de asemenea, lăudată pentru potenţialul ei antioxidant.
Grăsimile saturate au fost multă vreme considerate să contribuie la ateroscleroză. Totusi, acidul stearic a fost sugerat a fi non-aterogen. Acidul stearic are lanţ lung saturat, fiind un acid gras găsit în mod comun în carne şi produsele zilnice. Untul de cacao, un derivat gras de la plantele de cacao, aflat predominant în ciocolata neagra, conţine 33% acid oleic cis, 25% acid palmitic, 33% acid stearic.
Deşi este considerat în mod general ca grăsimile saturate, mai presus de orice, cresc colesterolul total si nivelul LDL(low density lipoproteine), studii recente au sugerat, de asemenea, că acidul stearic ar putea fi non-colesterolemic.
Cea mai recentă cercetare arată că efectele acidului stearic asupra lipidelor sunt similare cu ale acidului oleic si linoleic. Studii progresive au explicat cum acidul stearic din ciocolată poate fi colesterolic neutru. Două cai sugerate pentru un potenţial beneficiu sunt efectele antiplachetic sau antitrombotic şi acţiunea reducătoare a tensiunii arteriale. Experimentele au arătat că acidul stearic reduce volumul mare de plachete, un index de activare al acestora.
Totusi, descoperiri mixte au fost observate în legatura dintre acidul stearic si factorul C al coagularii, un prevazator al bolilor coronare de inimă.

Asocierea acidului stearic cu CVD este incertă. Cercetarile au avertizat că analizele asupra acidului stearic dietar sunt foarte greu de realizat din cauza marilor corelaţii a preluării acidului cu aţti acizi graşi. De vreme ce există interconversia mare de acid stearic către acizi grasi nesaturaţi, studiile ce conţin nivele de ser ale acidului stearic nu răspund la relevanta întrebare despre preluarea dietetică a acidului stearic şi riscul de boala. Astfel, relativ puţina informare dedusă din studiile observaţionale, nu a dat, pana acum, răspunsuri apropiate şi exacte la problema asocierii dietei cu acid stearic şi riscul CVD.
Flavonoidele aparţin unei clase de antioxidanţi, numită polifenoli din plante. Structura de bază este un schelet hidrocarbonat C6-C3-C6, cu 2 inele aromatice, cu grade variate de hidroxilare, care diferentiază un tip de flavonoid de altul. Studii variate au comparat cantitativ continutul flavonoizilor în cacao cu cel din alte alimente. Cacao a fost indicat a vând cel mai mare conţinut în polifenoli şi flavonoide, mult mai mare decât ceaiul şi vinul.
Ciocolata neagră conţine substanţial o cantitate mai mare de flavonoide decât ciocolata cu lapte, afirmaţie susţinută şi de efectele biologice ale flavonoidelor mai mari în ciocolata neagră, deoarece laptele din ciocolată poate inhiba absorbtia intestinală a flavonoidelor.
Consumul de ciocolata neagră bogată în flavonoide este asociată cu o îmbunătăţire a funcţiilor endoteliale, demonstrată de mărirea gradului de distensie a arterei branhiale şi cresterea fluxului, probabil mediat de flavonoide care au crescut producţia locală de acid nitric. Astfel, ciocolata cu flavonoide protejează împotriva oxidarii LDL, inhibă agregarea plachetelor sanguine, măreşte HDL, scade tensiunea arterială, reduce inflamaţia, oferind protecţie împotriva riscului de CVD.
Consumul moderat de bomboane şi ciocolată a fost asociat cu un risc mai mic de mortalitate.
|
Comentarii
RSS pentru acest articol.